söndag 22 oktober 2017

Slarvor, trasor och spink

Snart åker jag till Botsmark på SLARVKALAS. Det är Västerbottensvävarna som arrangerar ett "kalas" för medlmmarna (och andra intresserade) för att lyfta upp betydelsen av det textila återbruket, och visa på olika sätt att klippa, skära och sammanfoga trasor och visa olika resultat av hur de kan användas.
Hos oss är ju det "normalt" att väva trasmattor , och det har i långliga tider varit vanligt att ta tillvara och klippa upp utnötta kläder och andra textilier. Även uppklippta trikåunderkläder och silkesstrumpor finns med i de mattrasor vi fått ärva.
Jag blir upprörd när jag läser om de ton av helt nya textiler som bränns upp av de stora klädjättarna trots allt  tal om återbruk och miljövänlighet.
Idag är det ju många av de som väver mattor till försäljning som köper tyg och färdigskurna trasor till sin produktion. Det kan ju diskuteras om dessa kan kallas "äkta" trasmattor.
Använda lakan är ju ett ypperligt material till trasmattor och är inte alltför tidsödande att förvandla till mattrasor. De kan hittas till en billig penning i secondhandbutiker. och på loppis.

Jag klippte upp några urvuxna t--shirts för att testa en för mig ny teknik att fläta mattor.
Det går ut på att fläta med 4 (eller fler) olika trasor som under arbetets gång flätas in i det föregående varvets fläta. Här finns en instruktionsfilm som jag hittade på YouTube. 
Det gick åt fyra Tshirts till den här lilla mattan. 
Det går förstås även använda andra typer av trasor, men trikå är ju lite följsamt och lättare att hantera till denna typ av matta. 
Några som verkligen utforskat och tagit återbruket till en ny nivå är Katarinorna Brieditis och Evans.
Här en länk till deras blogg. 




1 kommentar:

  1. Men nu blir jag alldeles brygg! Bränner de upp kläderna! När folk är på flykt, och många har det svårt. Fy så dåligt. Tack som skrev!

    SvaraRadera

Trendigare än någonsin med spink.

Sent omsider verkar de flesta ha upptäckt vitsen med att spara,lappa och laga. Kanske beroende på allt tal om krisberedskap? En annan som sp...