söndag 29 april 2012

Kumihimo

Det är ett bra tag sen jag gjorde nåt inlägg här ser jag. Det beror inte på att jag fått slut på spink. Snarare att tiden håller på att vara knapp. Men i helgen hade jag besök av mina barnbarn, och det behöver ju ofta aktiveras.
Har förut testat Kumihimo och tyckte att det var en lagom svår sysselsättning för en 10-åring.

Ville pröva att göra snoddar av trasor. Jag hade tillverkat en ställning av en hink med locket klätt med en rundel av liggunderlag. Använde stickmaskinstyngder, för att hålla trasan sträckt under vävningen.
Tilda  blev förtjust i att det gick så snabbt att få fram en "orm".


Materialets tjocklek och trådantalet bestämmer förstås vad slutresultatet kan användas till.
Blir armbandet för långt kan man ju sätta det på vristen.
Ett litet vävfel har smugit sig in i snodden. Det ska sägas att det inte var Tildas fel- utan mormors.
Materialet i detta fall var bandgarn som legat i förrådet och väntat på att återupptäckas. 
Det behövs ju inte så långa garnstumpar för att få till ett armband. Bra användningsområde för garnspink alltså.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Trendigare än någonsin med spink.

Sent omsider verkar de flesta ha upptäckt vitsen med att spara,lappa och laga. Kanske beroende på allt tal om krisberedskap? En annan som sp...